- Kategori nr. 1, 10.847 kr. årligt.
- Kategori nr. 2, 7.234 kr. årligt.
- I kategori nr. 3, 3.975 kr. årligt.
- I kategori nr. 4, 2.238 kr. årligt.
- I kategori nr. 5, 1.917 kr. årligt.
Kategori 1 og 2 er defineret således:
- Private, regionale og statslige sygehusenheder med og uden sengepladser.
- Andre behandlingssteder end de i nr. 1 nævnte med flere læger eller tandlæger.
Kategori 3 er defineret som:
- Andre behandlingssteder end de i nr. 1-2 nævnte med én læge eller én tandlæge eller flere læger eller tandlæger, som sammenlagt udfører lægelig behandling eller tandbehandling maksimalt svarende til en fuldtidsstilling, samt kiropraktorklinikker, vaccinationsklinikker, lægevagtordninger og præhospitale enheder.
I vejledningen til bekendtgørelsen er et behandlingssted defineret på følgende måde
§ 2. Ved et behandlingssted forstås en selvstændig virksomhed, hvor eller hvorfra sundhedspersoner udfører behandling, herunder sygehusenheder, plejecentre, plejehjem, sociale tilbud, centre for misbrugsbehandling, sundhedscentre, genoptræningscentre, hjemmesygepleje, sundhedspleje, almen lægepraksis, speciallægepraksis, internetbaserede lægetjenester, lægevagtordninger, præhospitale enheder, vaccinationsklinikker, tandlægepraksis, kiropraktorklinikker, fysioterapiklinikker, jordemoderklinikker, ergoterapeutklinikker, fodterapeutklinikker, bandagistklinikker, tandplejeklinikker, klinisk tandteknikklinikker, klinisk diætistklinikker og optikervirksomheder. Det fremgår således af vejledningen, at vagtlægeordningerne er omfattet af begrebet ”behandlingssted”. Men det er ikke nærmere defineret, hvordan dette skal forstås. Er behandlingsstedet hjemme hos den pågældende læge? Er det i lægetaxaen, som regionen stiller til rådighed, og som reelt udgør lægens arbejdsplads mellem behandlingerne? Er det ude hos patienterne? Eller er selve regionen et behandlingssted? Reglerne om registrering af og tilsyn med behandlingssteder fremstår som et sæt af praktiske bestemmelser, der for det første skal sikre, at visse minimumsoplysninger er registreret på det enkelte behandlingssted, og dernæst en hjemmel til at finansiere opretholdelse af den database, som derved oprettes. På den måde, er det ikke er særsyn, at de, som er omfattet af ordningen, selv skal betale. Det kendes f.eks. også fra registreringsafgiften på motorkøretøjer. Eller for den sags skyld den afgift, som opkræves ved registrering af en person som alternativ behandler. Det sidstnævnte eksempel kan virke som det mest sammenlignelige. Men der er dog den forskel i forhold til vagtlæger, at mens de alternative behandlere agerer individuelt, så er vagtlægerne ”ansat” af – eller i hvert fald på fast kontrakt med – den pågældende region, hvor vedkommende udfører sin gerning. Og på den måde er vagtlægerne jo i forvejen til fulde registrerede ét sted, nemlig i regionen. Så man kan jo indvende, at det ”behandlingssted”, som der er tale om i forhold til opkrævning af gebyr, må være hos arbejdsgiveren, nemlig regionen. Ligesom tilfældet er for hospitalslægerne, hvor det er hospitalet, som opkræves gebyret. Måtte styrelsen fastholde opkrævningerne, kan man evt. kigge på størrelsen af gebyret, hvor det umiddelbart ikke forekommer proportionalt, at hver vagtlæge skal betale hvad der svarer til næsten halvdelen af gebyret for et hospital. Hvis ikke sundhedsministerens appel til styrelsen om at genoverveje opkrævningerne bærer frugt for lægerne, kunne det være en overvejelse værd at gøre indsigelse mod disse på individuel basis og køre en prøvesag ved domstolene på spørgsmålet om lovligheden.--ooOoo--
Kontakt gerne advokat Nicolai Platzer Funder for rådgivning om sådanne sager eller andre sager vedrørende lægers retsforhold, herunder praksishandler.