Højesteret har ultimo september 2023 afsagt en dom i en sag, der handlede om et forsikringsselskab, der i en reklamefilm for sine bilforsikringer, gav udtryk for, at ”hvis du får en skade, sætter vi ikke prisen op”. Reklamefilmen, kostede ca. 8 mio.kr.
Anklagemyndigheden vurderede, at selskabet havde overtrådt markedsføringslovens §3, der udtrykker, at ”erhvervsdrivende ikke må anvende vildledende eller urigtige angivelser eller udelade væsentlige informationer såfremt dette er egnet til mærkbart at forvride forbrugernes eller andre erhvervsdrivendes økonomiske adfærd på markedet”.
Ad §30 i markedsføringsloven fremgår det bl.a., at en overtrædelse af §3, straffes med bøde med mindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning.
På trods af udsagnet i reklamefilmen fremgik det af forsikringsselskabets policebestemmelser, at forsikringsselskabet havde mulighed for at sætte præmien op efter en skade. I den forbindelse fastslog Højesteret, at udsagnet i reklamefilmen var vildledende. Højesteret fremhævede endvidere, at en skade ifølge forsikringsvilkårene i visse tilfælde kunne medføre udsættelse af en ellers forventelig præmienedsættelse og samtidig en forhøjelse af forsikringens selvrisiko. Disse forhold var tilsvarende vildledende i forhold til reklamefilmen. Højesteret gav udtryk for, at det var uden betydning om forsikringsselskabet rent faktisk undlod at benytte sig af muligheden i forsikringsvilkårene for at forhøje prisen eller selvrisikoen efter en skade eller undlade præmienedsættelsen. Højesteret var tilsyneladende mindre interesseret i om forsikringsselskabet rent faktisk havde foretaget skærpelser i henhold til policevilkårene. Den blotte mulighed for, at de kunne gøre det, var tilstrækkelig til, at Højesteret gav udtryk for, at reklameudsagnet var egnet til at give gennemsnitsforbrugeren indtryk af, at en skade ville være prisneutral for kunden. Formentlig fordi, at gennemsnitsforbrugeren ville føle sig tryg ved, at forsikringsselskabet ikke havde mulighed for at forhøje præmien i tilfælde af skade, var reklamefilmen vildledende og indeholdt tilsyneladende urigtige angivelser og udeladelse af væsentlige informationer. Reklamefilmen var derfor egnet til mærkbart at forvride forbrugernes økonomiske adfærd på markedet.
Højesteret pålagde forsikringsselskabet at betale en bøde på 16,9 mio. kr. svarende til det dobbelte af omkostningerne ved produktion af reklamefilmen.
---oo0oo---
For uddybende bemærkninger kan advokat Jens H. Elmerkjær kontaktes.